Welke is het best bij afvallen, kwark of yoghurt?

0
807
Kwark of yoghurt afvallen

Soms kan je uren voor de schappen staan bij de supermarkt en nog steeds niet weten wat de beste keuzes zijn. Zo is een veelgestelde vraag bij het afvallen of je dan yoghurt of juist kwark moet eten. Hierin zit een verschil, wat in dit artikel duidelijk wordt.

Yoghurt vs kwark

Om te beginnen met de overeenkomsten tussen yoghurt en kwark. Beide zijn het melkproducten en bevatten de producten veel voedingsstoffen die je nodig hebt. Hierin bestaat yoghurt meer uit gefermenteerde melk en kwark van gestremde melk. Het verschil zit vooral in de macro’s, dit houdt in de verhouding tussen eiwitten, koolhydraten en vet. Hierin heeft kwark meer calorieën dan yoghurt, daarentegen heeft kwark wel meer eiwitten. Je kunt beide producten gebruiken wanneer je wilt afvallen of aankomen, het ligt net aan de combinatie van bewegen en andere voeding. 

Keuzes maken

Er zijn verschillende manieren om af te vallen, je kan vooral de focus leggen op je dieet of juist op beweging en sport. Beide van deze opties blijft gezonde voeding belangrijk, voor afvallen tijdens intensieve sporten blijven eiwitten een belangrijke voedingsstof. Je hebt deze eiwitten nodig om je spieren zo goed mogelijk te laten herstellen en te groeien. Hierin is dus kwark een tactische keuze, hou er wel rekening mee dat magere kwark een betere verhouding heeft om af te vallen dan volle kwark. Ben je meer bezig om af te vallen via jouw dieet waarbij je calorieën laag moet houden is yoghurt de betere optie. 

Griekse yoghurt of kwark?

Je zou denken: griekse yoghurt lijkt op yoghurt, dus het zou rond dezelfde voedingswaarden hebben. Dit is alleen niet waar, griekse yoghurt kun je kopen met verschillende vetpercentages. Als de griekse yoghurt een vetpercentage van 10% heeft, dan zitten er zelfs meer calorieën in dan bij volle kwark. Hierbij zou je dus beter kunnen gaan voor een griekse kwark met 2% vet. Hierin is ook nog is het eiwit percentage hoger. Stel je kan niet kiezen tussen kwark en griekse yoghurt is hieronder een schema met de voedingswaarden van producten.

Volle kwark vs magere kwark   
 Magere yoghurt vs griekse yoghurt      

Welke yoghurt of kwark als je wilt afvallen?

Bij verschillende yoghurts kun je verschillende doelen behalen, maar als je doel is om af te vallen heeft magere yoghurt de beste voedingswaarden. Hetzelfde geldt voor kwark hierbij zijn eiwitten belangrijk voor jou. Als de calorieën ook een rol spelen is magere kwark aan te raden. 

De smaak

De smaak van yoghurt of kwark valt niet bij iedereen in de smaak. Zo doen veel mensen honing in de kwark of chocolade sprinkles. Echter is dit niet de beste oplossing om je yoghurt of kwark smaakvoller te maken. Zo kun je wel gebruik maken van flavour drops, dit zijn letterlijk smaakmakers waarbij je kunt kiezen uit veel verschillende smaken. Zo kun je bijvoorbeeld vanille of witte chocola kiezen. Vaak zitten hier geen calorieën of suikers en vetten in. Een andere manier om het naar smaak te maken is door fruit toe te voegen. Vaak wordt er gezegd dat je koolhydraten en eiwitten niet moet combineren, maar als jij goed gezond lichaam heb en beweegt ben je instaat om dit te kunnen verwerken. Verder kun je nog noten,granola of peulvruchten toevoegen. Tegenwoordig is chiazaad pudding ook populair om te combineren met bijvoorbeeld yoghurt. Deze pudding is mineraalrijk, gezond vet en het is een plantaardige bron voor omega 3. 

De conclusie

Kortom als je niet veel gaat sporten maar wel wilt afvallen raden wij yoghurt aan. De beste keuze hierin is magere yoghurt. Als je wel veel sport (rond de 4 dagen in de week) en wilt afvallen raden wij kwark aan. De beste optie hierin is magere kwark en voor net iets meer smaak, magere franse kwark. Zorg er dus wel voor dat je niet wordt afgeleid door allerlei lekkernijen om in kwark of yoghurt te stoppen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in