5 tips voor meer motivatie om te sporten

0
586
5-tips-voor-meer-motivatie-om-te-sporten

De sportscholen zijn open! Kortom, het ideale moment om het sporten weer op te pakken. Na lange tijd stil gezeten te hebben is het nu dus weer tijd om keihard met gewichten te smijten of om je conditie weer op te bouwen. Maar na zo lang stil gezeten te hebben, heb je eigenlijk geen motivatie om te sporten. Waar kan je die sport motivatie vandaan halen? Lees in dit artikel van Sport Liefde 5 handige tips!

Hoe krijg je meer motivatie om te sporten?

Speciaal voor de mensen die lange tijd stil hebben gezeten en nu weer moeten beginnen hebben we hieronder vijf tips voor meer sport motivatie:

  1. Stel een meetbaar korte of lange termijn doel
    Stel voor jezelf een doel dat te halen is voor de korte en de lange termijn. Dit doel kan van alles zijn zoals je lichaamsgewicht als je wilt afvallen of een gewicht dat je bijvoorbeeld wilt squatten in de gym. Het behalen van een doel op de korte termijn geeft je motivatie voor het doel op de lange termijn. Zo blijf je ook motivatie houden voor een langere periode. Let er wel op dat de doelen ook realistisch zijn. Het maken of opvragen van een trainingsschema kan hierbij goed helpen.
  2. Kijk video’s voordat je gaat sporten
    Tegenwoordig staan er veel video’s op youtube van mensen die sporten. Het kijken van deze video’s vlak voordat je gaat sporten kan extra motivatie geven. Misschien zie je een nieuwe oefening die je ook wil proberen of wil je net zo goed zijn in de sport als de youtuber. Extra motivatie voor tijdens het sporten dus!
  3. Zorg voor een goede pre-workout meal
    Eten is natuurlijk van groot belang voor je gezondheid, maar het kan ook veel invloed hebben op sporten. Ongeveer een halfuur voor het sporten een banaan, glas water en een bak koffie naar binnen werken kan wonderen doen voor je sport motivatie. De banaan vult je energievoorraden snel aan en dankzij de cafeïne in de koffie krijg je een echte energieboost.
  4. Kies een goede sportpartner
    Het is bewezen dat wanneer je met iemand samen sport, je beter je best doet en vaker meer resultaat ziet. Zorg er daarom voor, helemaal als je zelf net begint, dat je iemand kiest die al het nodige weet. Op deze manier haal je motivatie uit je sport partner en leer je ook nog eens sneller. Probeer wel altijd zelf je best te doen, zo haal je de ander ook niet uit z’n motivatie.
  5. Zorg voor je eigen plezier
    Als je je sport niet leuk vind, waarom zou je het dan doen? Misschien is het tijd om een andere sport te vinden waar je wel voor gemotiveerd bent of het schema van trainen aan te passen. Als je eenmaal lekker in de flow van het sporten zit en je er ook daadwerkelijk plezier aan beleeft, zul je zien dat de motivatie om te sporten aanwezig zal blijven.

Ga aan de slag!

Met deze vijf tips kan het niet zo zijn dat je geen motivatie hebt om te sporten. Dus waar wacht je nog op? Voer één van deze, of misschien wel alle vijf, tips uit en begin met rammen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in