Sporten in de ochtend, waarom wel of niet?

0
146
sporten in de ochtend

Iedereen heeft een favoriete tijd om te sporten. Dit heeft vaak te maken met de doelen die je hebt met sporten. Sommige vinden het prettig om in de ochtend te sporten en sommige vinden het juist beter om in de avond te sporten. In dit artikel gaan we kijken wat beter is, in de avond of in de ochtend. Of maakt het niet uit? Kom erachter in dit artikel!

Bij welke doelen sporten in de ochtend?

Voor sommige sporters is het beter om ‘s ochtends te sporten, vanwege verschillende doelen. Hieronder zijn een aantal voorbeelden wanneer je beter in de ochtend kunt sporten.

Afvallen

Ben je bezig met afvallen of wil je afvallen? Dan is het voor jou het beste om in de ochtend te gaan sporten. Wanneer je sport in de ochtend boost dat je metabolisme en je bent minder hongerig overdag. Wel ben je in de ochtend vaak stijf en nog niet echt wakker. Het is dan ook aan te raden om wat koffie te drinken en jezelf op te warmen voordat je gaat sporten.

Beter slapen

Wanneer je een betere nachtrust wilt, kun je het beste gelijk na het wakker worden gaan sporten. Zodra je in de avond gaat sporten, kan het zijn dat je minder snel in slaap kan vallen. Dit heeft te maken met het hormoon endorfine dat je tijdens het sporten aanmaakt. Endorfine zorgt er namelijk voor dat je een gelukkig gevoel krijgt, maar ook dat je alerter en wakker bent. En dit wil je natuurlijk niet als je wilt gaan slapen. Ook komt er tijdens het trainen adrenaline vrij. Daardoor krijg je na de training ook een energiek gevoel. Maar dit is natuurlijk niet wat je wilt, als je gaat slapen.

Bij welke doelen sporten in de avond?

In de avond sporten is niet verstandig als je wilt afvallen of beter wilt slapen. Waar het je wel bij kan helpen lees je hieronder.

Krachttraining

Als je krachttraining beoefen en je wilt sterker worden, is het beter om in de middag of avond te gaan sporten. In de middag en avond heb je meer energie, door de maaltijden die je overdag hebt gegeten. Je kunt dus met een hogere intensiteit sporten. Ook reageert hier het hormoon testosteron het beste. Dit hormoon is erg belangrijk voor krachttraining. Het zorgt er namelijk voor dat je spieren groter en sterker worden. Je zou krachttraining ook in de ochtend kunnen doen, maar dit betekent wel dat je minder energie hebt.

Conclusie: Sporten in de ochtend

Je kunt prima in de ochtend sporten. Vooral als je wilt afvallen en beter wilt slapen. Wanneer je krachttraining beoefent, is het beter om in de middag of avond te sporten. Dit heeft te maken met de energie die je gedurende dag hebt binnen gekregen, door te eten. Uiteindelijk is het vooral afhankelijk van je eigen voorkeur. Sommige mensen hebben meer tijd in de ochtend en sommige zullen weer meer tijd hebben in de avond. Wel is het belangrijk dat je op dezelfde tijd sport, zodat je lichaam een ritme kan aanhouden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here