Bandenwissel Formule 1: Uitleg F1 bandenwissel

2
1314
bandenwissel formule 1

In de Formule 1 worden pitstops gemaakt voor een bandenwissel of voor schade aan de auto. De reden hiervoor is dat de banden niet de hele wedstrijd mee kunnen. Een gemiddelde pitstop tijd ligt rond de 3,65 seconden. Tijdens deze 3,65 seconden worden er maar liefst vier banden gewisseld. Om deze tijd iedere keer te halen oefenen de monteurs iedere dag. Wil je meer weten over de bandenwissel van de Formule 1? Lees dan vooral verder!

Formule 1 bandenwissel

Bij de Formule 1 worden pitstops gehouden om de banden te verwisselen en mogelijke schade aan de voor of achter vleugels te maken. Tijdens deze pitstop mag overigens niet getankt worden. Dit kost namelijk veel tijd en in de Formule 1 telt iedere seconden.

De pitstop ziet er als volgt uit:

  1. Eerst moet de auto van de grond worden getild, dit gebeurt door twee krikken aan de voor- en achterkant.
  2. Hierna komen twee monteurs om de auto stabiel te houden, door de auto vast te houden.
  3. Vervolgens moeten de wielen worden gewisseld, hiervoor zijn maar liefst drie mensen nodig per band. De drie monteur hebben allemaal een taak. De eerste heeft de wheelgun vast en schroeft de band los en vast. De tweede haalt de band van 25 kilo eraf en de derde zet er een nieuwe band op.
  4. Als alle nieuwe banden er weer op zitten en de overige aanpassingen aan de auto zijn gedaan, laten de bedienden van de krikken de auto weer op de grond zakken.
  5. Vervolgens houdt een persoon constant een soort stoplicht vast en zodra hij denkt dat de coureur weer verder met de race kan gaan, zet hij deze uit.

Dit is in het kort de bandenwissel van Formule 1.

Keuze bandensoort

Bij het banden wisselen in de Formule 1 is er keuze uit meerdere soorten banden, dit zijn er in totaal 5. Zo heb je een:

  • Witte band (harde banden)
  • Gele band (medium banden)
  • Rode band (zachte banden)
  • Groene band (intermediates)
  • Blauwe band (wets)

De keuze van de band ligt natuurlijk aan verschillende factoren, zoals het weer, de baan, tactieken, en andere factoren.

De harde band heeft meer tijd nodig om warm te worden. Deze band heeft minder grip en snelheid, maar gaat in tegenstelling tot andere banden wel langer mee. Men hoeft dus minder pitstops per wedstrijd te doen, wat minder tijd kost.

De medium heeft net iets minder tijd nodig om warm te worden, heeft iets meer grip en snelheid, maar gaat ook minder lang mee dan de harde band.

De zachte band wordt juist weer sneller warm en heeft meer grip en snelheid, deze band gaat wel het minst lang mee. Je kunt met deze band dus snellere rondes rijden, maar ze kunnen ook minder lang mee.Je zult dus meerder keren van banden moeten wisselen tijdens de race, dit kost ook weer tijd.

Ook zijn er nog twee banden voor als het regent. Dit zijn de intermediates en de wets. De intermediates doen het goed op een nat circuit, maar ook als deze aan het opdrogen is. Wanneer er teveel regen op de baan ligt moeten de coureurs over op wets. Deze band kan 85 liter water verplaatsen bij een snelheid van 300 kilometer per uur.

Record bandenwissel

De snelste bandenwissel in de Formule 1 was de bandenwissel van Max Verstappen. Dit gebeurde tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2019. In maar liefst 1,82 seconden werden er 4 banden gewisseld en werd er een kleine aanpassing gedaan aan de voorvleugel.

Regels banden wisselen Formule 1

Elk weekend mogen de F1 teams 13 setjes van 4 banden meenemen, er zitten dus wel wat regels aan de F1 bandenwissel. Ook krijgen ze 4 sets van ‘intermediate’-banden mee. Het is verder verplicht om minimaal een keer per wedstrijd van banden te wisselen in de Formule 1. De coureurs moet namelijk op twee verschillende banden hebben gereden. Sinds 2021 zijn er nieuwe regels voor de F1 bandenwissel. De renstallen moeten kunnen aantonen dat de monteurs handmatig controleren dat het wiel echt vast zit.

2 REACTIES

  1. Een vraag: waarom worden er geen banden gemaakt die de heel race mee kunnen? Waarom laat men de coureurs niet tot het uiterste racen i.p.v. met bandenmanagement bezig zijn?
    Ik vind het maar niets hoe het nu gaat.

    Het zou wat zijn als men bij de marathon het verplicht zou stellen om 2x van schoenen te wisselen. Of bij de 10km schaatsen.

    • Hi Axel,

      Wij snappen dat jet het niks vind, iedereen ziet natuurlijk veel liever dat het puur op de vaardigheden van de coureurs afkomt, maar helaas zijn dat niet de spelregels. Dat maakt het racen ook wat spannender toch? Het is eigenlijk net als een voetbalteam, zo’n F1 team. Het is de bedoeling dat je samenwerkt en de beste strategie bedenkt om de wedstrijd te beginnen. Hiermee moeten ze dus rekening houden met baanomstandigheden. Er zijn 3 verschillende banden in F1, elke band heeft zijn beste prestatie bij een bepaalde rondegrootte. De witte band gaat het langst mee en is dus ideaal voor een zware race, de rode band is het meest zacht, rijdt dus het hardst, maar slijt wel het meest. De gele band zit tussen de rode en witte band in qua snelheid en slijtage. Je kunt het zien alsof je een standaard opstelling hebt met voetbal en je hebt een sterke spits die niet al te veel conditie heeft, dan is het slimste om te doen deze speler in de 2de helft te wisselen voor een super snelle spits. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is. En het voorbeeld met de marathon heeft waarschijnlijk geen meerwaarde voor de hardlopers…

      Met Vriendelijke & Sportieve groet,

      Team Sport Liefde

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in