Mattia Binotto neemt ontslag als teambaas van Ferrari

0
1211
Mattia Binotto 2022

Mattia Binotto stond sinds 2019 aan het roer van Ferrari; het Italiaanse team maakte een veelbelovende start van het seizoen 2022, maar slaagde er niet in de laatste 11 races van het seizoen te winnen; De Italiaan verlaat de functie op 31 december.

Mattia Binotto heeft ontslag genomen als teambaas van Ferrari.

Binotto zal zijn functie op 31 december verlaten, terwijl het team verwacht zijn vervanger begin 2023 aan te stellen. Er gaan al geruchten rond dat Frederic Vasseur, baas van het aan Ferrari gelieerde Alfa Romeo, zal toetreden.

Ferrari leek in de race om een ​​einde te maken aan het lange wachten op titels na een sterke start van het seizoen 2022, maar slaagde er niet in om een ​​van de laatste 11 races van het seizoen te winnen te midden van prestatieverlies en eindigde verre als tweede achter Red Bull in het constructeurskampioenschap.

Hoewel het Italiaanse team uiteindelijk niet het tempo had om te concurreren met Red Bull, zorgde de combinatie van betrouwbaarheidsproblemen en herhaalde strategie fouten ervoor dat Binotto onder druk kwam te staan, met geruchten dat hij zou worden ontslagen voorafgaand aan de seizoensfinale in Abu Dhabi.

Destijds zei Ferrari dat de berichten dat Binotto zou worden ontslagen “totaal ongegrond” waren, maar minder dan twee weken na die ontkenning bracht het team een ​​verklaring uit waarin het vertrek van de 53-jarige werd bevestigd.

Hiermee komt er een einde aan een driejarige regeerperiode aan het hoofd van het beroemdste Formule 1-team en aan een carrière van in totaal 28 jaar.

Quote van Mattia Binotto over zijn ontslag

“Met de spijt die dit met zich meebrengt, heb ik besloten mijn samenwerking met Ferrari te beëindigen”, aldus Binotto, die er eerder op had aangedrongen dat hij tot 2023 zou blijven.

“Ik verlaat een bedrijf waar ik van hou, waar ik al 28 jaar deel van uitmaak, met de sereniteit die voortkomt uit de overtuiging dat ik er alles aan heb gedaan om de gestelde doelen te bereiken.

“Ik laat een verenigd en groeiend team achter. Een sterk team, klaar, ik weet het zeker, om de hoogste doelen te bereiken, waarvoor ik het allerbeste wens voor de toekomst. Ik denk dat het juist is om deze stap op dit moment te zetten als Hoe moeilijk deze beslissing ook voor mij is geweest.”

“Ik wil graag alle mensen van de Gestione Sportiva bedanken die deze reis met mij hebben gedeeld, die bestaat uit moeilijkheden, maar ook uit grote voldoening.”

Ferrari CEO Benedetto Vigna voegde toe: “Ik wil Mattia bedanken voor zijn vele geweldige bijdragen gedurende 28 jaar bij Ferrari en in het bijzonder voor het terugbrengen van het team naar een competitieve positie in het afgelopen jaar.

“Hierdoor bevinden we ons in een sterke positie om onze uitdaging te hernieuwen, vooral voor onze geweldige fans over de hele wereld, om de ultieme prijs in de autosport te winnen. Iedereen hier bij de Scuderia en in de bredere Ferrari-gemeenschap wenst Mattia het beste voor de toekomst.”

Wat ging er mis voor Mattia Binotto?

Binotto steeg snel in de rangen bij Ferrari, hij werd hoofd van de motorafdeling in 2013 en vervolgens Chief Technical Officer in 2016, voordat hij Maurizio Arrivabene verving als teambaas in 2019. Men hoopte dat Binotto, een rustiger aanwezigheid dan Arrivabene, Ferrari zou helpen hun eerste titel sinds 2008 te claimen.

Binotto’s eerste jaar aan de leiding was controversieel, met Ferrari competitief – vooral in de kwalificatie – maar ook betrokken bij een motor schandaal, waardoor hij na het seizoen een schikking bereikte met de FIA.

Ferrari gooide het roer om in 2020 met een auto-ontwerp dat spectaculair faalde, het slechtste seizoen in vier decennia doormaakte en het volgende seizoen ook worstelde op het middenveld, toen Binotto de beslissing nam om viervoudig kampioen Sebastian Vettel te vervangen door Carlos Sainz. 2022 was het grote doel voor Binotto en zijn team met geheel nieuwe regels en auto’s- en aanvankelijk was het een geslaagde test.

Ferrari begon het nieuwe seizoen met de snelste auto, versloegen Mercedes continu en vocht tegen Red Bull. Charles Leclerc won twee van de eerste drie races om al vroeg het kampioenschap te leiden.

Maar Ferrari begon overwinningen en punten weg te gooien met mechanische storingen en, meer frustrerend, strategische fouten. Pitstop fouten en verkeerde keuzes werden een thema van Ferrari’s seizoen en – zelfs nadat Red Bull hen voor was met hun auto-upgrades – zijn het die mislukkingen die Binotto mogelijk zijn baan hebben gekost.

Binotto heeft zijn team lang verdedigd en stond er lang op dat ze zich richten op een verbeterd 2023, hoewel de interne en externe druk nu heeft geleid tot zijn ontslag en een opening als Ferrari’s baas.

Afbeelding: Callo Albanese per Ferrari Spa, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in