Red Bull Racing heeft nu officieel de constructeurstitel binnengesleept in de Formule 1. De laatste keer dat ze deze titel wonnen was in 2013. Met nog drie races op de kalender kan de renstal van Max Verstappen en Sergio Pérez niet meer worden ingehaald.
Dit is voor Red Bull Racing de vijfde constructeurstitel die ze weten te winnen. In 2010 tot 2013 heeft Red Bull Racing deze prijs vier jaar op rij weten te winnen met behulp van Sebastian Vettel. Vorig jaar werd Max Verstappen voor de eerste keer wereldkampioen, maar de constructeurstitel bleef in handen van Mercedes.
De Grand Prix van de Verenigde Staten
Alleen Red Bull en Mercedes finishten met twee auto’s in de punten in Austin. Red Bull heeft officieel het constructeurskampioenschap gewonnen. Ferrari heeft 14 punten verloren ten opzichte van het Mercedes team en heeft nog zeker niet de volledige controle over de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. De strijd om de vierde plaats tussen Alpine en McLaren blijft gespannen. Achter hen strijden Alfa Romeo, Aston Martin, Haas en Alpha Tauri om de zesde plaats. Williams blijft ruim laatste staan, zij scoren samen met Alfa Romeo geen punten tijdens deze Grand Prix.
Hieronder staat de huidige tussenstand in het constructeurskampioenschap na de Grand Prix van de Verenigde Staten:
Plaats | Team | Punten |
1. | Red Bull Racing | 656 |
2. | Scuderia Ferrari | 469 |
3. | Mercedes | 416 |
4. | Alpine | 144 |
5. | Mclaren | 138 |
6. | Alfa Romeo | 52 |
7. | Aston Martin | 51 |
8. | Haas | 38 |
9. | Alpha Tauri | 36 |
10. | Williams | 8 |
Bent u ook benieuwd naar de nieuwe sprintraces in de F1 of naar de puntentelling die er wordt gebruikt? Lees dan ook ons artikel over sprintraces en de puntentelling in de Formule 1.
De Grand Prix samengevat
De start
Bij lichten uit kreeg Verstappen de sprong op Sainz om de leiding te nemen, waarbij de Ferrari vastliep. Russell zijn banden sloegen op slot in bocht 1 in en hij raakte hierdoor Carlos Sainz, de Ferrari-coureur werd gedwongen om zijn auto terug te trekken uit de race vanwege een waterlek. Verstappen ging aan de leiding en sloeg al snel een gat van 3,7 seconden op de rest van het veld
Eerste Safety Car
Hamilton kwam in ronde 13 naar de pits voor de harde banden, waarbij Verstappen reageerde door in de volgende ronde een pitstop te maken, waarbij de voorsprong aan het einde van ronde 18 groeide tot 6,3 seconden.
De race werd vervolgens geneutraliseerd nadat Valtteri Bottas in bocht 19 controle verloor over zijn Alfa Romeo en de grindbak in gleed, de Safety Car werd naar buiten gebracht.
Dit maakte kortere pitstops mogelijk voor Leclerc en Sebastian Vettel die lang door hadden gereden, de race hervatte in ronde 22 van 56.
Bij de herstart stuurde Stroll echter naar links op het rechte stuk en werd geramd door Fernando Alonso, die in de lucht kwam maar zich kon herstellen naar de pits. De Safety Car werd opnieuw ingezet voor het puin van de vernielde Aston Martin.
Race wordt hervat
De race werd voor de tweede keer hervat in ronde 25, maar Verstappen klaagde over problemen met de rijeigenschappen van zijn Red Bull voordat hij in ronde 35 naar een nieuwe set hard-banden ging wisselen.
Toen Verstappen de volgende keer langs de pits kwam, kostte een langzame bandenwissel aan de linkervoorzijde Verstappen een positie aan Hamilton en Leclerc. Hierdoor raakte Sebastian Vettel aan de leiding heeft hij een enormecarrière mijlpaal behaald, namelijk 3500 race-rondes aan de leiding gereden.
Einde van de race
Verstappen rekende vervolgens af met Leclerc in bocht 12 in ronde 39 en passeerde Hamilton 11 ronden later voor de leiding om de overwinning te behalen – de 33e van zijn carrière, en de vijfde constructeurstitel voor Red Bull Racing.
Hamilton pakte een mooie tweede plaats voor het team van Mercedes, Leclerc pakte een knappe derde plaats met Perez als vierde en Russell als vijfde in de tweede Mercedes.
Afbeelding: Dcmaradiaga, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons